Kungaparet vid nohspel på Drottningholmsteatern

Tisdagen den 29 maj närvarade Kungen och Drottningen vid ett nohspel på Drottningholms slottsteater. Noh är en klassisk japansk teaterstil som har framförts sedan 1300-talet. Föreställningen gjordes i samarbete med japanska ambassaden i Stockholm med anledning av uppmärksammandet av de 150-åriga diplomatiska förbindelserna mellan Japan och Sverige.

Vid besöket på Drottningsholmsteatern fick Kungen ta emot ett signerat trumskinn av teatergruppen.

Vid besöket på Drottningsholmsteatern fick Kungen ta emot ett signerat trumskinn av teatergruppen. Foto: Jonas Borg

Kungaparet välkomnades till teatern av Annika Levin, ordförande i Stiftelsen Drottningholms slottsteaters nämnd, Japans ambassadör H.E. Jun Yamazaki och teaterchef Sofi Lerström.

Kvällens föreställning inleddes därefter. Den första akten, Hokusai, var ett nyskrivet verk baserat på konstnären Hokusais (1750-1849) berömda träsnitt ”Under vågen utanför Kanagawa” från 1832.

Foto: Jonas Borg

Den andra akten, Kakitsubata (Irisen), bestod av en episod ur det klassiska verket ”The Tales of Ise” som berättar om den japanska poeten Ariwara no Narihira (825–880), och hans stopp vid floden Yatsuhashi där han slås av skönheten av dess blommande irisar intill stranden.

Skådespelarna kom från The Sakurama Group. Teatergruppen leds av Sakurama Ujin, den 21:e generationen nohskådespelare i familjen Sakurama. Familjen har varit verksam inom genren sedan 1300-talet. Sakurama Ujin påbörjade sin skolning redan som 4-åring och har turnerat i stora delar av världen för att sprida kunskap om den traditionella japanska teaterformen.

Foto: Jonas Borg

Noh

Noh kännetecknas av strikt kodifierade rörelsemönster, vanligen långsamma och spartanska. Dialogen framförs i en högt stiliserad intonation, i det närmaste ett mässande.